مطالب فنی و مقالات

تفاوت موتور دوزمانه و چهار زمانه

تفاوت موتورهای دو و چهار زمانه

تفاوت موتورهای دو و چهار زمانه

در ابتدا توضیحاتی درباره تفاوت موتورهای دو و چهار زمانه گفته میشود:

لازم به ذکر است که دو زمانه و یا چهار زمانه بودن فقط در رابطه با موتورهای بنزینی صدق میکند.

تمامی موتور های دیزل چهار زمانه هستند و شمع ندارند.

 

موتور های چهار زمانه به موتور هایی گفته میشود که با یک سیکل موتور( مکش، تراکم، انفجار، تخلیه)، میل لنگ دو دور میزند. و همین عمل در موتورهای دوزمانه با یک دور میل لنگ انجام میشود.

اما آیا با این توضیحات موتور دوزمانه مزیت بالاتری نسبت به موتور چهار زمانه دارد؟

در این مقاله کاملا با نحوه کارکرد و تفاوت این دو نوع موتور آشنا خواهید شد.

 

موتور دو زمانه:

در این نوع موتور سوپاپ های ورود و خروج هوا و دود در جداره سیلندر قرار دارد. در زمان چرخش میل لنگ

و بالا رفتن آن همزمان دو عمل تراکم در بالای پیستون و مکش هوا و بنزین که در اثر افزایش حجم ناشی از بالارفتن پیستون در زیر پیستون انجام میشود.

 

بعد از ایجاد جرقه توسط شمع و احتراق ایجاد شده در بالای پیستون، فشار ایجاد شده پیستون را به سمت پایین میفشارد. با پایین آمدن پیستون هوا و بنزین محبوس شده در زیر پیستون متراکم شده. به محض عبور پیستون از جلو دریچه و درگاه ورودی بنزین به سیلندر، هوا و بنزین به درون پیستون راه پیدا کرده. همزمان دود ناشی از سوخت را به بیرون هدایت کرده.( دریچه دود نیز توسط عبور پیستون در جداره سیلندر باز میشود).

تمامی این مراحل توسط یک دور میل لنگ انجام میشود.

 

 

موتور چهار زمانه:

 

1-در این نوع موتور ها که عموما موتور های جامع تری هستند سوپاپ های دود و هوا در قسمت سر سیلندر قرار دارند.

با پایین رفتن پیستون در قیمت بالای پیستون، خلا ایجاد شده (مرحله مکش) و همزمان با باز شدن سوپاپ ورودی که زمان آن توسط میل سوپاپ و دنده تایم و تسمه تایم و … مشخص میشود، بنزین و هوای ترکیب شده با آن وارد سیلندر میشود. در این هنگام میل لنگ نیم دور زده و آماده حرکت رو به بالاست.

 

2-با بالا رفتن پیستون (مرحله تراکم) سوپاپ های ورودی هوا و بنزین بسته شده و هوای بالای پیستون محبوس شده. هر چقدر که پیستون بالاتر آمده گاز بالای پیستون فشرده تر شده و آماده دریافت جرقه است. در این حالت دمای هوا و بنزین بالا رفته و میل لنگ یک دور کامل زده.

 

3-در این هنگام شمع وارد عمل شده و جرقه ایجاد میکند. تمامی سوپاپ های دود و هوا بسته هستند.جرقه ایجاد شده منجر به احتراق بنزین و هوای محبوس شده بالای پیستون میشود. و پیستون را با قدرت به پایین فشار میدهد. قدرت اصلی موتور در این مرحله شکل میگیرد. در این حالت میل لنگ به پایین میرسد و یک و نیم دور تا این مرحله زده است.

 

4-بنزین و هوایی که آتش گرفته بودند و قدرت تولید کرده بودند حالا تبدیل به دود شده و باید از موتور خارج شود. ( مرحله تخلیه) با بالا آمدن پیستون سوپاپ دود باز شده و دود حاصله با بالا آمدن پیستون از سیلندر خارج میشود. با رسیدن پیستون به بالا دو دور میل لنگ انجام شده و موتور وارد سیکل جدید میشود.  تمامی این مراحل دوباره انجام میشود…

نمایش سیستم کار موتور

 


مقایسه مزایا و معایب موتور های دوزمانه و چهار زمانه:

 

صدای بیشتر موتور های دوزمانه نسبت به چهار زمانه: یکی از مزیت های موتور های چهار زمانه این است که سر و صدای کمتری تولید میکنند.

 

مصرف سوخت بیشتر موتورهای دوزمانه نسبت به چهار زمانه: در مدلهای دو زمانه سوخت به صورت ناقص میسوزد به همین دلیل مصرف سوخت بالاتری نسبت به مدلهای چهار زمانه دارند.

 

آلایندگی کنتر موتورهای چهار زمانه نسبت به دو زمانه

 

سیستم روانکاری و روغنکاری پیچیده موتور های چهار زمانه. همچنین پیشرانه‌های چهار زمانه دارای سیستم روانکاری پیچیده‌تری هستند. این در حالی است که موتور‌های دو زمانه معمولا روغن لازم برای روانکاری را به همراه سوخت مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

شتاب بیشتر موتور های دو زمانه نسبت به چهار زمانه

 

تجهیزات و قطعات استفاده شده بیشتر در موتور چهار زمانه و نهایتا قیمت بیشتر

 

ماندن دود در سیلندر موتورهای دوزمانه

 

سرعت بسیار بیشتر موتور های دوزمانه

 

خروج درصد کمی از بنزین نسوخته در موتورهای دو زمانه

 

 

موضوع: تفاوت موتورهای دو و چهار زمانه

تهیه شده توسط تیم تحقیقاتی اگری کیت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *